null

Kommuniker tydeligt under Corona-krisen

april 2020 Charlie

Undgå at jeres online handel går i stå ved, at kommunikere tydeligt overfor kunderne under Corona-krisen, hvilket gør sig gældende under enhver form for krise.

Mange webshops praktisere netop denne øvelse, men vores oplevelse er at der fortsat er en del spillere derude, der endnu ikke er vågnet helt.

Generelt set er det ekstremt vigtigt at skabe en tydelig kommunikation, men under skærpede omstændigheder som vi oplever det med COVID-19 udbruddet, der berører størstedelen af verden, er det særlig vigtigt.

49% oplever fremgang under Corona-krisen

Det var vist næppe en overraskelse at nethandlen skulle vise sig, at blive mindre berørt af Corona-krisen. Ifølge en undersøgelse som Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) har foretaget, oplever godt halvdelen (49%) af alle danske webshops en vækst i deres online-omsætning. Kun 1/3 (37%) oplever en tilbagegang og resten mærker ikke den store forskel i omsætningen.

Kilde: www.fdih.dk/../

“Køb det online” – Mette Frederiksen

Vores statsminister, Mette Frederiksen har opfordret den danske befolkning: “Køb det online!” Men trods opfordringen fra statsministeren om, at blive hjemme og handle online i stedet, skal I som netbutik sikre jer, at kunderne forstår I fortsat modtager bestillinger og sender pakker som normalt.

Vi anbefaler netbutikker at iværksætte følgende tiltag:

  1. Lav popup eller fremhævet besked i toppen af shoppen, hvor der f.eks. står “Webshoppen er åben! Vi stadig pakker..” eller “Du kan trygt handle hos ..”
  2. Lav gerne en underside med COVID-19 information der giver kunden tryghed ved, at oplyse om hvilket særlige forbehold/tiltag I som webshop gør i forbindelse med Corona.
  3. Fremhæv at I følger myndighedernes anbefalinger nøje.
  4. Hvis I er ekstra presset personalet, bør det nævnes at der kan forekomme forekomme forsinkelser på leveringer.
  5. Tydeliggør jeres åbningstider, specielt hvis de påvirket af Corona.
  6. Opdater jeres åbningstider på Google My Business og andre relevante sociale virksomhedsprofiler.
  7. Udsend nyhedsmail til kunderne, der kort orientere dem om status.

Udvis empati som forretning

Det er vigtigt at I som forretning udviser empati i forbindelse med Corona-krisen, der berører det meste af samfundet, men samtidigt signalere “business as usual”.

Har I behov for hjælp til ovenstående eller ønsker I gå online hurtigt med en simpel webshop, så kontakt os gerne for en dialog herom.